Sladké bez cukru
14.Duben
2016

Sladký život bez cukru

Většina z nás miluje sladké. Co by to bylo za život bez čokolády, dortů, koláčů a sušenek! Na druhé straně, cukr – a zvláště rafinovaný – škodí. Existují ale způsoby, jak si dopřávat sladké, a přitom svému tělu neublížit. O pár tipů a rad se s námi podělila @fitevvie, kterou možná znáte z Instagramu, kde právě ona proslavila hashtag #sladkebezcukru.

IMG_7780

Co pro Vás znamená #sladkebezcukru?

Pro ty, kdo se s hashtagem #sladkebezcukru setkávají poprvé, bych ráda vysvětlila, co tím myslím. Cukrem myslím bílý, ale i hnědý rafinovaný cukr, který je zbaven všech vitamínů a minerálů. Hnědý cukr rafinováním možná sice neprošel, ale vitamínu a minerálů má velice málo, a bývá často obarven karamelem, tudíž bílý a hnědý cukr je u mě na stejné úrovni.

Bylo to tak vždy, že jste nejedla sladkosti s cukrem?

Vůbec ne, naopak. Celý život mě maminka ládovala sladkostmi – buchty, ovocné knedlíky, čokolády, zkrátka vše, na co si dítě pomyslí.

Pomohlo Vám to k redukci váhy nebo proč jste se rozhodla pro tento druh stravy?

Pomohlo, ze začátku velice značně. Přestala jsem být oteklá a zavodněná a všeobecně se cítím lépe. Rozhodla jsem se kvůli tomu, že jsem si například do čaje dávala 3 lžičky cukru, pila slazené limonády, jedla poctivě všechno, co doma mamka napekla, a pak jsem zjistila, že z kalhot číslo 36 jsou najednou 40. A o to číslo by ani tak nešlo jako o to, že rafinovaný cukr je opravdu návykové zlo. Když jsem cukr vyřadila, cítila jsem se jak na odvykací kůře. Pak už si člověk zvykne a všechno okolo mu přijde velice sladké. Pro mě po bezcukrové redukci bez fruktózy byl i banán nesnesitelně sladký. Naučilo mě to jednu věc – vážit si ovoce a vychutnávat si ho. Dřív, když mě honila mlsná, jsem si vzala Marsku. Dnes raději sáhnu po banánu nebo jablku.

IMG_2337

Používáte přírodní sladidla a jaká?

Ano, používám, především sladím ovocem a např. javorovým sirupem. Je to vhodná a zdravější alternativa bílého cukru. Zkoušela jsem i stévii formou bílého prášku, má takovou zvláštní pachuť, ale v režimu bez cukru i fruktózy jsem za ni ve finále byla ráda. Usušené lístečky stévie jsou totiž hořké, z mojí zkušenosti. A nebo jsem neměla štěstí na dobrou rostlinku.

Připravujete si vše sama nebo chodíte na sladké i někam do kavárny. A kam?

Vše si připravuji sama. Naučila jsem se péct cheesecake nejen bez cukru, ale taky s nízkým obsahem sacharidů – což je při bezcukrové redukci nebe v puse! Peču různé sušenky, muffiny, dorty, koláče. Na snídani miluji obyčejný bílý jogurt s vločkami a s ovocem nebo ovesnou kaši, oslazenou javorovým sirupem.

IMG_3615a

Vybíráte si restaurace podle toho, zda tam vaří/pečou bez cukru?

Cílem mojí návštěvy restaurace je většinou cheat day, den, kdy mohu sníst cokoliv, takže ne, neberu na to ohledy.

Máte tip, jak si v normální restauraci vybrat dezert bez cukru? Nebo jak požádat číšníka, aby poprosil kuchaře, jakým způsobem dezert upravit, aby byl bez cukru?

To je těžký oříšek. V normální restauraci totiž dezert bez cukru většinou nenajdete. A když chcete někoho požádat, aby byl dezert bez cukru, většinou se na vás tváří kysele, jelikož jsou všechny dezerty již připravené a koukají na vás z chlaďáku. Pokud by se vám ovšem podařilo číšníka přesvědčit, nikdy nemáte tu jistotu, že tam ten cukr nepřidal. Můj tip ale je dát si místo dezertu například fresh. Nebo jakoukoliv limonádu jen z ovoce a poprosit číšníka, aby tam cukr nedával – to je totiž uskutečnitelné. Proto mám moc ráda například UGO. Ovocné i zeleninové smoothie, ovocné misky s ovesnými&yacute vločkami. Dokonce jsem se i ptala, prý ve sladkých dezertech cukr u UGA nenajdeme, tak snad je to pravda!

Máte oblíbené restaurace, kam chodíte a sladké bez cukru neřešíte?

V Brně určitě SKOG a Soul.

IMG_7992

Jsou dny, kdy sladké bez cukru neřešíte vůbec?

Ano, to jsou ty tzv. cheat days, kdy máte, ať už od trenéra nebo od sebe, povoleno sníst všechno, na co máte chuť! Většinou se ale pak zpět domů kutálím se slovy: „tak to už na dlouhou dobu zase stačilo…“ A to je účel. Avšak, když mám na něco chuť a nedodržuji zrovna bezcukrovou a bezfruktózovou redukci, dám si. Je potřeba znát svou míru. Když cvičím 4 – 5x týdně a mám rychlý metabolismus, vím, co si mohu dovolit.

Jaký je Váš nejoblíbenější dezert bez cukru?

Rozhodně cheesecake! A všechno ovoce – fresh, smoothie, nana ice cream (jenom zmrazíte ovoce a rozmixujete, v létě úžasné osvěžení).


Děkujeme za rozhovor! A jak jste na tom se sladkým vy?

|